×
"Show Menu"

Marijne Vos

Dit boek is voor zilveren organisaties, die behoefte hebben aan een nieuwe waardepropositie. In dit boek lees je welk pad je hiervoor kan bewandelen, waarheen de reis ons brengt, wie je gids is en waarom je deze ervaring niet kan missen.

Home

visie

22 november 2016

Mijn visie als adviseur
Tijdens mijn studie psychologie kwam ik in aanraking met positieve psychologie. Dit aangeleerde optimisme herken ik vanuit mijn jeugd, waarin ik werd aangemoedigd positief te denken. Ik verdiepte mij in de literatuur van Martin Seligman (Authentic Happiness) en van Cziksenzentmihalyi “De weg naar Flow en de theorie van Appreciative Inquiry.

 

 

 

“There is a simpler way in to organize human endeavor. It requires a new way of being in the world without fear. Being in the world with play and creativity. Seeking after what’s possible. Being willing to learn and te be surprised.” A simpler way, Wheatley & Kellner-Rogeners

Als Pentascope-kindje ben ik opgevoed met de gedachte dat implementeren alleen werkt als je de medewerkers betrekt in het proces. Je lost het niet voor de klant op, je laat het de klant zelf oplossen en hiermee laat je de verantwoordelijkheid daar waar die hoort. Veranderen gebeurt vooral door medewerkers zelf en ligt niet besloten in veranderplannen. Medewerkers zijn continu bezig met het maken van kleine aanpassingen en veranderingen in het werk, kan een adviseur hier überhaupt een bijdrage aan leveren?

Ik vraag mij dan ook steeds vaker af wat de toegevoegde waarde is van een adviseur. Ik wil meedoen en bouwen aan een organisatie. Niet als de adviseur die buiten de organisatie staat, maar als de adviseur die instapt. Ik verdiep mij in de inhoud en breng mijn visie en ideeën over. Ik ga gelijkwaardig met mijn opdrachtgever in zee, als trekker en co-ondernemer. Niet alleen mee-denken en adviseren, maar het ook daadwerkelijk doen en het voor elkaar krijgen.

“Wat is mijn verlangen precies, waar hoop ik op? waarom droom ik van deze opdracht? Waarom neem ik deze opdracht aan? Door daar eerlijk over te zijn en mijn opdracht in relatie te brengen met zijn verlangen en dat van zijn organisaties, maak ik de contractering krachtiger” 
Hoe ik verander, Moerkerken.