×
"Show Menu"

Marijne Vos

Dit boek is voor zilveren organisaties, die behoefte hebben aan een nieuwe waardepropositie. In dit boek lees je welk pad je hiervoor kan bewandelen, waarheen de reis ons brengt, wie je gids is en waarom je deze ervaring niet kan missen.

Home

Inspiratie

22 november 2016

Hoe zorg je er voor dat werk dichterbij de essentie van medewerkers komt te staan?
Zingeving en plezier in het werk speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast vinden mensen het fijn om de toekomst te verbeelden, te vernieuwen en te dromen. Creëren is een natuurlijk proces dat voortdurend plaatsvindt en daarom niet voorbehouden moet zijn aan het hoger management. Medewerkers moeten de ruimte krijgen hun creatieve vermogens in te zetten. Daarnaast is het van belang dat het management actief vertrouwen toont in haar medewerkers.

Mijn inspiratie en energie haal ik dan ook uit nieuworganiseren.nu, een platform van mensen en organisaties die nieuw en anders willen organiseren. Dwarsdenkers, friskijkers, lok- en trekpaarden en snuffelmuizen.

Hoe voeg ik waarde toe?
Naast de veranderliteratuur ben ik juist geïnteresseerd in literatuur over persoonlijke ontwikkeling. Dit komt voort uit mijn zoektocht naar zingeving. De alomvattende vraag hierin is hoe ik waarde toevoeg. De antwoorden hierop vind ik in diverse hoeken: vanuit mythes (Campbell), sprookjes/de bijbel (Korteweg) en de seizoenen (Voigt). Deze literatuur beschrijft vooral een proces en een zoektocht, waarin je de antwoorden in jezelf kan vinden. Dit biedt voor mij een mooi tegenwicht aan de managementgoeroes, modellen, methodes en overtuigingen in organisatieland. Daarnaast biedt het mij berusting en kan ik de hobbels op mijn pad lichter zien en niet als enorme monsters die mij de duisternis intrekken.

Hoe zorg je ervoor als adviseur dat je niet die bijdrage levert waardoor organisaties steeds meer op elkaar gaan lijken?
Wat betekent het dat organisaties gevangen zitten in clichés? Dit impliceert dat organisaties niet denken. Ze denken niet maar kopiëren slechts. Hiermee creëren ze een schijnwereld, het is een illusie die als realiteit wordt gezien. Dit zorgt ervoor dat organisaties zich gaan uithollen, ondergraven en steeds meer op elkaar gaan lijken (isomorfie). Voor mij komt de inspiratie om een andere bijdrage te leveren uit films, kinder- en fanatasyboeken, filosofie en literatuur. In vind steeds meer vormen waarin ik deze inspiratie omzet naar oplossingen in mijn opdrachten en ben erg nieuwsgierig hoe ik deze wereld steeds meer zou kunnen inzetten.